گزارش پروژه اجرای سوله شماره ۵ شرکت شفیق

قسمت ششم

موضوع : عملیات اجرای فنداسیون

کارفرما : گروه صنعتی و بازرگانی شفیق

پیمانکار : شرکت فراسازان آبان بنیان

نویسنده : عارف ملائی 

شهریور ماه 1401

برای اجرای عملیات فونداسیون پس از انجام خاکریزی اقدام به پیاده کردن نقشه روی زمین می کنیم. این کار را  معمولاً به کمک نقشه اجرایی انجام می دهیم. و در شرایط خاص از نقشه بردار کمک می گیریم.

پس از پیاده کردن دقیق نقشه روی زمین   ( گچ ریزی) و تاییدیه دستگاه نظارت عملیات خاکبرداری فونداسیون به کمک بیل بکهو انجام می گیرد. بهتر است هم زمان با پی کنی خاک ها بارگیری و به مکان خارج از از محل پروژه حمل شود.

طول، عرض،  عمق، شناژ ها و پی های منفرد در نقشه مشخص است و باید ۱۰ سانتیمتر بیشتر در جهت عمق برای بتن متر خاکبرداری انجام شود پس از کندن زمین توسط بیل بکهو  اقدام به رگلاژ پی می کنیم.و تمام خاک های دستی موجود در پی را به بیرون انتقال میدهیم.

همچنین تک به تک پی های منفرد و نواری را با متر مجددا اندازه گیری می کنیم. که ابعاد پی های کنده شده با ابعاد نقشه تطابق داشته باشد. در صورت وجود شناژ قدیمی در پی که بیل بکهو توان کندن آن را نداشته باشد از بیل مکانیکی استفاده می کنیم. اگر امکان استفاده از ماشین‌آلات نباشد به صورت دستی (هیلتی) تخریب می کنیم.

در این پروژه به دلیل خاکبرداری زمین همسایه حدود ۱۰ متر از پی که قرار بود شناژ روی آن اجرا شود به عمق حدود ۴ متر گودال بود. که برای پر کردن زیر پی اقدام به دیوار چینی با لاشه سنگ شد. عرض دیوار سنگی حدود ۱۰ سانتیمتر از ارز پی بزرگ تر در نظر گرفته شد و تراز روی دیوار سنگی با تراز کف خاک پی برابر شد.

و بعد از خاک برداری اقدام به اجرای بتن مگر می کنیم. بتن مگر بتنی است با عیار کم سیمان که زیر فونداسیون قرار می گیرد. و به منظور آماده سازی بستر خاک برداری شده برای آرماتور بندی و صفحه گذاری اجرا می گردد.

بتن لاغر، بتن سبک و بتن نظافت از نام‌های دیگر این بتن می باشد ضخامت بتن مگر ۱۰ تا ۱۵ سانتیمتر می باشد. و در صورت امکان بهتر است  ۱۰ تا ۱۵ سانتی متر بیشتر از فونداسیون ریخته شود مقدار سیمان در بتن بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ کیلوگرم است.

به چند دلیل از بتن مگر استفاده می کنیم، جلوگیری از جذب آب بتن توسط خاک، جلوگیری از نفوذ سیمان به خاک، صاف و تراز کردن فونداسیون، آماده سازی بستر خاک برای پی ریزی، تراز کردن کف پی، جلوگیری ازتماس بتن اصلی فونداسیون با خاک، پس از اجرای بتن مگر شروع آرماتوربندی فونداسیون سوله می کنیم آرماتور بندی سوله باید طبق نقشه‌های اجرایی صورت بگیرد.

و تمام ضوابط اجرای آرماتور بندی باید رعایت شود اولین مرحله از آرماتور بندی تخلیه میلگرد و خاموت میباشد یکی از نکات مهم هنگام تخلیه میلگردها کنترل وزن میلگرد و اطمینان از نوع و جنس و کنترل قطر میلگرد ها (لیبل و کولیس) می باشد.

در صورت داشتن میل گرد در کارگاه باید تمیز کردن میل گرد ها به خوبی انجام پذیرد. چون چسبندگی مناسب بین فولاد و بتن از عوامل موثر در مقاومت بتن مسلح است باید میل گرد هایی که در بتن مسلح به کار می‌روند.

تمیز و عاری از گل، روغن،  زنگ زدگی،  پوسته، خوردگی یا سایر پوشش های غیر فلزی با شند برای تمیز کردن زنگ از سطح میل گرد می توان از برس سیمی استفاده کرد. اگر حجم میلگرد های زنگ زده زیاد باشد از دستگاه ماسه پاش (سندبلاست) استفاده می کنند.

این دستگاه با پرتاب شدید ماسه های ریز بر سطح میلگرد باعث رنگ بری آن میشود. میل گرد هایی که زنگ زدایی میشوند هنگامی دربتن قابلیت مصرف دارند که کلیه مشخصات لازم از قبیل سطح مقطع و غیره، را حفظ کرده باشند.

پوشش بتن روی میل گرد های فولادی باید مناسب باشد چون میل گردهای فولادی به عوامل خورنده جوی (رطوبت و رطوبت های اسیدی) بسیار حساس هستند. باید  با پوشش کافی بتن روی آنها از زنگ زدگی آن ها،  جلوگیری کرد. همچنین فولاد در برابر آتش سوزی از مقاومت  خوبی برخوردار نیست.

در زمان آتش سوزی پوشش بتن محافظ مناسبی برای فولاد است پوشش بتن روی میل گردها برابر است. با فاصله بین رویه میل گردها تا نزدیکترین سطح آزاد بتن ضخامت پوشش بتنی محافظ میل گرد ها متناسب با نوع وضعیت محیط کیفیت بتن و نوع قطعه مورد نظر به وسیله طراح ساختمان تعیین و در نقشه های اجرایی مشخص میشود

برای ایجاد پوشش یکنواخت بتن روی میل گردها از قطعاتی به نام فاصله نگه دار( لقمه) استفاده می کنند. این قطعات قبل از بتن ریزی، در فواصل مناسب به شبکه ی میل گرد متصل می شوند.  در صورت عدم استفاده از فاصله نگه دار، ممکن است هنگام بتن ریزی، بخصوص هنگام لرزاندن بتن، میل گردها تغییرمکان دهند و در نتیجه پوشش بتن کم و زیاد شود.

گاهی این تغییرمکان آن قدر زیاد است که میل گردها به صفحات قالب می چسبندو در نتیجه هیچ گونه پوششی ایجاد نمی شود. فاصله نگه دارها رااز جنس بتن، مواد پلاستیکی،فلز و غیره به شکل های مختلف می سازند.

لقمه ها باید از جنس و نوع پایا باشند تا موجب خوردگی میل گرد و قلوه کن شدن پوشش بتن نشوند. بهتر است مخلوطی که ساخت لقمه های بتنی به کار می رود، از نظر مقاومت، پایایی،تخلخل و ظاهر، با بتن اصلی یکسان باشد.

وصله ی میلگردها گاهی لازم است میل گردهای مصرفی در بتن، به علت محدودیت طولی، به یکدیگر وصله شوند و در اکثر مواقع لازم است که نیرو از یک میل گرد به میل گرد دیگر منتقل شود. برای برای  این کار، از اتصالات پوششی، جوشی یا مکانیکی استفاده می کنند. برای اتصال میل گردها به یکدیگر لازم است این نکات مورد توجه قرار گیرد:

  • محل های اتصال میل گردها تا آنجا که ممکن است پراکنده باشند ؛ یعنی میل گردهای مجاور در یک راستاوصله نشوند.
  • در صورت امکان وصله‌ها دور از نقاط کشش حداکثری واقع شوند.
  • میلگرد های ساده در محل اتصال قلاب انتهایی داشته باشند.

در وصله میل گردها حداقل طول وصله میل گرد باید( ۵۵ یا ۶۰ برابر قطر) میل گرد باشد. و حداقل طول خم در آرماتور بندی فونداسیون سوله( ۱۶ برابر قطر میل گرد) می باشد در خاموت گذاری شناژ ها باید دقت شود که همه خاموت ها دو سر مهندسی باشد.و قسمت خم خاموت ها به صورت چرخشی در شناژ اجرا شود. همچنین کاور مناسب بین خاک بدنه پی، با میل گرد ها و خاموت ها رعایت شود.

تمام خاموت های شناژ های نواری و منفرد باید با سیم مفتول 1.5 یا 2 بسته شوند. و کاملاً در جای خود ثابت قرار بگیرد. باید تمامی جزئیات آرماتور بندی اجرا شده با نقشه مطابقت داشته باشد. در بسیاری از نقاط پی از خاک به عنوان قالب استفاده می شود.

باید  تمام سطح خاک در تماس با بتن با پلاستیک مناسب پوشیده شود.کف تمام پی ها (روی بتن مگر) باید قبل از بتن ریزی کاملاً تمیز باشد.برای بتن ریزی فونداسیون بهتر است از بتن آماده ساخت کارخانه استفاده شود. چون معمولاً کیفیت بهتری نسبت به بتن های ساخته شده به صورت دستی دارد. و همچنین باید مسافت کارخانه بتن نسبت به کار گاه نزدیک باشد. و قبل از گیرش اولیه بتن باید تخلیه شود.

جهت اطمینان از کیفیت بتن با هماهنگی کارفرما از بتن کارخانه،  آزمایش بتن گرفته می شود. هوای گرم و سرد در فصول مختلف سال موجب مشکلاتی در تولید وعمل آوری و حتی بتن ریزی می شود و آثار نامطلوبی در خواص و بهره‌برداری بتن دارد.

تا جایی که لازم است تمهیدات خاصی در هوای خیلی گرم یا خیلی سرد فراهم شود. تا فرآیند بتن ریزی در شکل مناسبی انجام گیرد. استفاده از ویبراتور هنگام بتن ریزی الزامی است. زیرا ویبراتور با ایجاد ارتعاش و لرزاندن بتن باعث خارج کردن حباب هوا از بتن می شود.

و در نتیجه سنگدانه ها و سیمان  در کنار یکدیگر قرار می گیرند و مقاومت بتن را افزایش میدهد در هنگام بتن ریزی بهتر است دو عدد ویبراتور  در کارگاه باشد تا در صورت اشکال از ویبراتور جایگزین استفاده شود در روز بتن ریزی بهتر است نقشه بردار در کارگاه مستقر باشد تا در صورت جابجایی بولت ها قبل از گیرش بتن بولت اصلاح گردد بعد از اتمام بتن ریزی وماله کشی سطح بتن باید عمل آوری بتن به بهترین شکل ممکن انجام گیرد.

امتیاز

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *